Hanoi, Halong Bay, Hue & Hoi An

23 april 2015 - Nha Trang, Vietnam

Zondag de 12e werden we 's morgens opgehaald bij ons hotel in Vang Vieng om vervolgens naar het busstation te worden gebracht. Daar stapten we op de bus die ons naar het verkeerde busstation in Vientiane bracht. We werden daar door verwezen naar de travel agency die op ons ticket stond. Toen de TukTuk ons er heen had gebracht werd ons verteld dat we om 5 uur opgepikt werden vanaf daar, dus we hadden nog 3 uur om door Vientiane heen te lopen. Het bleek dat er bijna niks open was die dag omdat het die dag erna het Laotiaans nieuw jaar werd gevierd. We vonden uiteindelijk toch een restaurantje dat open was waar we wat hebben gegeten en gedronken. Om 5 uur werden we naar de sleeperbus toe gereden. We kregen de slechtste plek in de hele bus toegewezen waardoor slapen niet echt een optie was, maar we waren dan uiteindelijk wel onderweg naar Hanoi.

De volgende avond kwamen we aan in Hanoi. We hebben de taxi gepakt naar een hostel, die bleek vol te zitten dus we gingen op zoek naar een andere verblijfplaats. We hadden ongeveer 20 meter gelopen toen we Ronja tegen kwamen. Ronja hadden we op een avond ontmoet in Vang Vieng, maar daar konden we ons alle drie nog maar weinig van herinneren. Omdat zij ook pas net was aangekomen en nog wat moest eten zijn we samen een restaurant gaan zoeken. Na wat te hebben gegeten zijn we op zoek gegaan naar een hotel en spraken we met Ronja af om daarna nog even wat te gaan drinken.

Die dag die daar op volgde hebben we wat door Hanoi heengelopen. Het was een erg chaotische stad, nog erger dan Bangkok. Maar het was opzich ook wel weer gezellig. We hebben een aantal tempels bezocht en hebben wat gegeten. Die avond besloten we dat we de volgende dag naar Halong Bay toe wilden. We zijn naar een travel agency gegaan en hebben we met z'n 3en een 2 dagen/1 nacht trip geboekt naar Halong Bay. We hebben daarna nog wat gedronken en zijn toen niet al te laat naar bed gegaan.

Om 8 uur 's morgens werden we door een bus opgehaald bij het hotel. Zo'n 4 uur later kwamen we aan in de haven van Halong City. We werden met een klein bootje naar de grote boot toegebracht. Daar gingen we eerst lunchen en ontmoette we Tom, Morgan en Tobias. De eerste twee komen uit Canada en Tobias uit Zweden. We kregen onze kamers toegewezen en de boot legde daarna aan bij de paradise cave. Er werd ons verteld dat het een van de mooiste grotten was in Halong Bay. We liepen er in een halfuurtje doorheen, en het was inderdaad erg groot en mooi. We stapten daarna weer op de boot. We voeren naar een van de floating villages. We gingen van de boot en er werd ons wat verteld over het drijvende dorpje. We stapte in een roeiboot waarmee een van de locals ons een kleine rondleiding gaf. Toen we allemaal weer op onze eigen boot waren, ging de boot richting de plaats waar hij zijn anker uit zou gooien voor de nacht. We dronken en aten wat en namen nog even een kleine duik. Er was daarna een klein feestje op de boot en er was wat tijd om inktvissen te vangen.

Toen we de volgende morgen wakker werden was er een kleine kater aanwezig. Ondanks dat sprongen we direct de kayak in om even lekker een half uurtje te peddelen. Daarna was de tijd alweer aangebroken om onze kamersleutel in te leveren. We hebben een beetje in de zon gelegen op het dek, en ons werd uitgelegd hoe we onze eigen loempia's moesten vouwen. Nadat iedereen z'n loempia had gerold en opgegeten was het avontuur afgelopen. We werden weer door het kleine bootje opgehaald en naar de kant gebracht. Toen we eenmaal weer in de bus zaten besloten we samen met Ronja, Morgan, Tom en Tobias om die avond de bus te pakken naar Hue. Niet heel veel later lagen we dan ook in de sleeperbus onderweg daar naar toe.

Om 7 uur de volgende morgen kwamen we aan in Hue. We werden door een aardige vietnamees opgewacht bij de bus die wel een goedkope kamer voor ons had in z'n hostel. Hij had een kamer voor ons zessen, dus die hebben we maar genomen. Nadat we ons hadden opgefrist en wat naar binnen hadden geschoven, liepen we richting de oude stad. Het was alleen niet zo spectaculair en heel erg warm, dus we besloten maar weer richting het hostel te lopen. Op de weg terug kwamen we op het idee om bij een van de grote hotels te vragen, of we gebruik mochten maken van hun zwembad. Voor een kleine vergoeding was dit oke. We hebben ons omgekleed en zijn de rest van de dag bij het zwembad gaan liggen. 'S avonds hebben we nog wat gegeten en gedronken en zijn toen naar bed gegaan.

Omdat we eigenlijk meteen naar Hoi An wilde en Hue alleen maar een korte tussenstop was, namen we de volgende dag de bus naar Hoi An. Dit was maar vier uurtjes rijden en we kwamen daar eind van de middag aan. Ook hier weer stond iemand ons op te wachten die wel een mooie goedkope kamer voor ons had. We stapte in de gratis taxi en werden erheen gereden. We hebben ons even gedoucht en zijn toen wat gaan eten en hebben wat over de nightmarket gelopen.

De volgende dag besloten we met z'n alle fietsen te huren en naar het strand toe te fietsen. We hebben een tijdje heerlijk in het zonnetje gelegen en hebben wat gezwommen. Toen we weer terug waren in de stad zijn Ivo en ik naar Kimmy Tailor geweest omdat Ivo een pak wilde laten maken. Alles werd opgemeten en er werd hem verteld die dag erop terug te komen voor de eerste keer passen. Die avond hebben we uiteraard gegeten en gedronken. We hadden afgesproken met Doug en Kristy die we in Pai hadden ontmoet. We zaten met hun in een van de barren en zaten aan tafel bij twee aziaten, die ons uit het niets allemaal gratis bier begonnen te geven. We begrepen er weinig van maar even later kwamen we erachter dat een van hen de broer van de eigenaar was, en ons blijkbaar erg aardig vond. Na al het gratis bier op te hebben gezopen zijn we maar weer naar het hotel gegaan.

Maandag besloten we lui te zijn en in plaats van een fiets een scooter te huren. Ook waren nu Sarah, Anna en Rhiannon erbij. Die hadden we ook leren kennen tijdens ons trip in Halong Bay en de andere jongens hadden nog steeds contact met hun. We reden eerst naar het strand om weer een paar uurtjes te chillen. Na dat we terug waren en hadden gedoucht reden we naar Marble Mountain. Dit was ongeveer een halfuurtje rijden. Hier was een tempel en er waren allemaal grotten met daarin grote Buddha beelden. We hebben hier een tijdje rondgelopen en zijn toen weer terug gegaan. Ronja vertrok die avond naar Nha Trang dus die hebben we nog even kort uitgezwaaid. Die avond zijn we weer even wat goedkope biertjes achterover gaan gooien met z'n allen en hebben we weer wat over de markt gelopen.

De hele groep vertrok de volgende dag in de avond naar Nha Trang. We zijn met Tom, Morgan en Tobias die dag nog een beetje door de oude stad heen gelopen en hebben op wat terrasjes gezeten. Toen ze weg waren zijn wij wat gaan eten en drinken en zijn uiteindelijk weer bij een van de barren beland. Toen deze ging sluiten stonden er allemaal Vietnamezen klaar die ons naar de 'nachtclub wilde brengen. We zijn achterop een van de brommers gesprongen en waren er binnen no time. Toen we daar aankwamen, kwam Ivo erachter dat z'n mobiel nog in de andere bar lag. Een van de gasten van de scootertaxi's wilde wel even bellen of iemand hem had gevonden. En ja hoor, iemand had hem gevonden en ze wilde ons wel weer daar heen brengen voor nog meer geld. Daar eenmaal aangekomen wilde de jongen die Ivo's telefoon had, er geld voor hebben. Hij wilde hem niet voor niks geven, dus we waren genoodzaakt hem een klein bedrag te geven. We werden weer terug gebracht naar de nachtclub en zijn daar nog even gebleven.

Gisteravond zouden wij ook naar Nha Trang vertrekken. Ivo kon z'n pak ophalen en daarna zijn we door de stad heen gelopen en heb ik wat ansichtkaarten geschreven en verstuurd. Om 18.15 vertrok de bus, en vanmorgen om 7 uur kwamen we aan.

We zijn net naar het strand geweest en zitten nu op de kamer. Waarschijnlijk spreken we straks weer met de hele groep af om wat te gaan eten en drinken!

Groeten uit Nha Trang!

X Mike & Ivo

p.s.: Het duurt erg lang om de foto's er op te zetten, soms lukt het zelfs helemaal niet. Ik zal proberen er snel weer wat toe te voegen!